برگشت ارتودنسی چیست و چه زمان رخ می دهد؟

برگشت ارتودنسی چیست و چه زمان رخ می دهد؟

مهسا شیدایی ۵ آذر ۱۴۰۱
علت برگشت ارتودنسی و روش های پیشگیری و درمان آن
()

عود یا برگشت ارتودنسی به معنای تمایل دندان ها برای بازگشت به موقعیت اولیه شان، پس از درمان ارتودنسی است که بیشتر در دندان های جلوییِ فک پایین (دندان های پیش و نیش پایینی) اتفاق می افتد. حفظ و نگه داری از موقعیت جدید دندان ها پس از ارتودنسی یکی از مهمترین مراحل درمان ارتودنسی است. با این حال، با گذشت ۱۰ سال از اتمام درمان ارتودنسی تنها ۳۰ تا ۵۰ درصد از بیماران دندان های کاملا صافی دارند و از آن راضی هستند؛ اما پس از ۲۰ سال این رضایت تنها در ۱۰ درصد از بیماران دیده می شود. با برگشت ارتودنسی،  میتوان روش های موثر و ساده ای را برای مدیریت این مشکل اجرا کرد. از آنجایی که در برگشت ارتودنسی ، بیمار شرایط فیزیولوژیکی، روانی و پریودنتال (لثه ای) متفاوتی را نسبت به قبل تجربه می کند، روش های درمان دوباره نیز باید نسبت به قبل از ارتودنسی متفاوت باشد.

علت برگشت ارتودنسی چیست؟

بافت ها و ساختار هایی که دندان را سرجای خود نگه می دارند، برای عادت به موقعیت جدید دندان نیاز به زمان دارند. دندان ها به مرور زمان در جای جدید ثابت می شوند، اما احتمال برگشت ارتودنسی همیشه وجود دارد. با اینکه علت اصلی برگشت ارتودنسی، تمایل دندان ها برای بازگشت به موقعیت قبلی شان می باشد، اما عوامل بسیاری می توانند احتمال این مشکل را تشدید کنند. این عوامل عبارتند از:

  • دندان قروچه: به علت فشار ناشی از دندان قروچه، فک پایین به جلو رانده شده و به دندان های ردیف بالا فشار وارد می شود. فشار مکرر به فک بالا بر موقعیت دندان ها تاثیر می گذارد و اغلب موجب کجی و نامرتبی دندان ها می شود. بسیاری از افراد ندانسته در خواب دندان قروچه می کنند. طبق آمار انجمن دندانپزشکی آمریکا، ۹۵ درصد از آمریکایی ها عادت به دندان قروچه دارند.
  • ژنتیک: حتی اگر دندان های اصلی صاف و درست رشد کنند، ژنتیک فرد می تواند در بزرگسالی موقعیت دندان ها را تغییر دهد.
  • افتادن دندان: حرکت مزیال، حرکت طبیعی دندان ها به سمت خط لبخند می باشد. هنگامی که دندانی می افتد، فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود که می توانند آزادانه حرکت کنند و نامرتب شوند.
  • رشد نامحسوس استخوان فک پایینی
  • سن: با بالارفتن سن دندان ها ضعیف تر می شوند. همزمان با پیری و فرسوده و باریک شدن مینای دندان، دندان ها ممکن است تحت فشار قرار گرفته و حرکت کنند. بالا رفتن سن از شایع ترین دلایل کج شدن دندان های جلو در فک پایین می باشد.

مشاوره تخصصی و انجام کلیه درمان های ارتودنسی در کرج و تهران

پیشگیری و درمان برگشت ارتودنسی

برای پیشگیری و مدیرت عود ارتودنسی می توان ۳ اقدام مهم انجام داد:

انجام دستورالعمل ها

حتی با وجود بهترین نگهدارنده ها (ریتینر) و مراقبت های فراوان، نمی توان از حرکت اندک دندان ها پس از درمان ارتودنسی جلوگیری کرد. استخوان و لثه هایی که از دندان حمایت می کنند با بالارفتن سن تغییر می کنند و نگهدارنده ها به مرور زمان کج شده و از شکل می افتند.

در صورتی که طبق دستور دندانپزشک از ریتینر خود استفاده می کنید و باز هم حس می کنید ارتودنسی تان در حال عود کردن است، باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا در صورت لزوم درمان های بعدی آغاز شود.

ساخت ریتینرهای جدید

می توان گاهی حرکت اندک دندان ها را با ریتینرهای جایگزین اصلاح کرد. اگر ریتینرهایتان را شکسته یا گم کرده اید، باید فوری ریتینر های جدیدی جایگزین کنید.

درمان مجدد

در برخی موارد، برگشت ارتودنسی آنقدر قابل توجه است که برای اصلاح آن نیاز به ارتودنسی دوباره می باشد. شاید به عنوان یک فرد بالغ، از ارتودنسی فراری باشید زیرا فکر می کنید که وجود بریس های فلزی در دهان، ظاهری ناخوشایند و حتی زشت به شما می دهد. خوشبختانه امروزه انواع مختلف ارتودنسی مانند بریس های سرامیکی و نامرئی وجود دارند که علاوه بر زیبایی ظاهری، می توانند در دهان مخفی بمانند.

بریس های نامرئی از جنس پلاستیک شفاف بوده و در هنگام قرار گرفتن روی دندان ها کاملا نامرئی می باشند، از این رو برای بزرگسالان جذاب ترند. همچنین می توان آنها را برای خوردن و آشامیدن از دهان خارج کرد به همین دلیل بر خلاف بریس های سنتی، محدودیت غذایی در استفاده از این نوع بریس ها وجود ندارد. از آنجایی که بریس های نامرئی متحرک هستند، بیمار می تواند مانند گذشته بهداشت دهان و دندان را رعایت کند.

فواید درمان مجدد ارتودنسی

شاید فکر انجام مجدد ارتودنسی دلهره آور باشد اما مزایای بسیاری دارد. در ادامه به برخی از این مزایا می پردازیم:

  • افزایش اعتماد به نفس: داشتن لبخندی زیبا نه تنها روحیه کودکان را بهبود می بخشد بلکه اعتماد به نفس بزرگسالان را نیز به طور قابل توجهی افزایش می دهد. افزایش اعتماد به نفس فواید بسیاری در زندگی کاری و شخصی بیمار خواهد داشت.
  • بهبود سلامت دندان: تمیز نگه داشتن و رعایت بهداشت برای دندان های مرتب و صاف بسیار آسان تر می باشد. دندان های شلوغ می توانند فضای غیر قابل دسترسی را به وجود آورند که ذرات غذا در آنجا گیر کنند. تجمع ذرات غذا در این فضاها منجر به تولید فراوان ماده پلاک و تارتار و نهایتا پوسیدگی دندان و پریودنتیت می شود.

نگهداری از ریتینرها

ریتینر ها نیز نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند. نگهداری از ریتینرها کلید استفاده صحیح از آنها است. هیچ کس تمایلی به قرار دادن ریتینری کثیف و بد بو در دهانش ندارد. خوشبختانه تمیز نگه داشتن و مراقبت از ریتینرها بسیار آسان می باشد. کافیست آنها را در محلول آب گرم (نه داغ) و قرص تمیز کننده ریتینر بخیسانید.

بریس های ثابت همزمان با مسواک زدن شخص تمیز می شوند اما ذرات غذایی اغلب بین سیم های ارتودنسی و دندان ها گیر می کنند. همچنین بیمار می تواند از نخ دندان برای تمیز کردن مابین سیم های ارتودنسی استفاده کند.

با استفاده صحیح از ریتینرها، لبخند جدیدتان می تواند همیشگی شود. با این حال ریتینرها تا ابد دوام نمی آورند و با توجه به نحوه استفاده و رسیدگی های بیمار به طور متوسط بین ۲ تا ۵ سال عمر می کنند.

مانند هر بریس دیگری، ریتینرها نیز در اثر جویدن و دندان قروچه فرسوده می شوند. اگر بی دقت استفاده شوند، ممکن است شکسته شوند. از آنجایی که به محض اتمام درمان ارتودنسی  ریتینرها مورد استفاده قرار می گیرند، بیماران لازم است برای تعویض یا تعمیر مکرر ریتینرها به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند.

بهتر است برای حفظ و نگهداری از ریتینرها پس از خارج کردن از دهان، آنها را درون محفظه مخصوص قرار دهید. بسیاری از بیماران پس از خارج کردن ریتینر ها آنها را درون دستمال کاغذی قرار می دهند و سپس با بی احتیاطی آنها را دور می اندازند.

این پست برایتان چقدر مفید بود؟

بر روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیازات / ۵. تعداد امتیازات

تاکنون امیازی ثبت نشده است شما اولین امتیاز را ثبت کنید

نظر بدهید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.